Підпишіться на новини

Ідентифікація гравця в гемблінгу – методи, особливості та призначення

Автор: Олександр Корольчук
5 квітня 2021, 17:47
Голосів: 3

Кожна юрисдикція з легальним гральним бізнесом має власні правила щодо ідентифікації гравця, який хоче витратити кошти на азартні розваги в онлайн-казино чи наземному закладі. Передусім це потрібно для того, щоб не допускати до гри неповнолітніх, однак разом із цим ідентифікація особи нині також нерозривно пов’язана з боротьбою з відмиванням коштів (AML), тому гемблеру часто потрібно надавати підтвердження джерел походження своїх фінансів. Як цей процес налагоджений в Україні, читайте в матеріалі LoginCasino.com.ua.

Ідентифікація гравця в гемблінгу – методи, особливості та призначення

Законодавчі вимоги до ідентифікації клієнта грального закладу України

Варто зазначити, що в онлайн-секторі існує велике розмаїття методів для підтвердження особи гравця. Законом України про гральний бізнес ідентифікація поділена на первину та вторинну. Первинна ідентифікація має на меті підтвердити особу людини, яка вперше звернулася до послуг організатора азартних ігор. Останній зобов’язаний зібрати таку інформацію: прізвище, ім’я та по батькові особи, її вік і дата народження та наявність чи відсутність у Реєстрі гравців, яким обмежено доступ до азартних ігор.

На законодавчому рівні затверджені такі методи підтвердження особи гравця оператором грального бізнесу:

Електронний підпис (ЕП) – дозволяє юридичним і фізичним особам обмінюватися електронними документами. ЕП є цифровим відтворенням фізичного підпису, за яким можна встановити, що електронний документ підписала конкретна людини. Українець може завести власний ЕП через ряд сервісів, де потрібно вказати свої ім’я, прізвище, електронну пошту і пароль. Після цього можна власноруч закріпити підпис чи аналогічне йому графічне зображення за допомогою курсора мишки чи сенсорної поверхні смартфону. Можна також всіляко персоналізувати електронний підпис, який після збереження закріпиться за користувачем у системі сервісу.

Mobile-ID – по суті, цифрове посвідчення особи в мобільному телефоні. Ця технологія дозволяє розмістити персональну інформацію на мобільній SIM-карті – електронний підпис, паспортні дані, ідентифікаційний код тощо. І такий мобільний підпис дає змогу підтверджувати особу, підписувати електронні документи та користуватися комерційними онлайн-сервісами. Для України це відносно нова технологія, вона доступна людям, які прикріпили паспортні дані до свого мобільного номеру. З огляду на широку популярність використання передплатних SIM-карток в Україні навряд чи найближчим часом це стане популярним методом верифікації.

Читайте також: Хмарні сервіси як альтернатива виробничим потужностям пристрою

цифрове посвідчення особи

Bank-ID – метод, який ґрунтується на базі даних про клієнтські рахунки банків. Ці фінансові установи зберігають у себе скан-копії документів клієнтів – П.І.Б, паспортні дані, код платника податків, адреса проживання тощо. Умовно кажучи, якщо гравець захоче пограти в ліцензійному українському казино, йому потрібно вперше пройти верифікацію. Якщо оператор має підключений Bank-ID, то гравцю необхідно:

  1. Натиснути на полі «Увійти через Bank-ID».
  2. Вибрати банк, яким він користується.
  3. Ознайомитися в окремому вікні з інформацією, яку банк надасть оператору, та підтвердити дію за допомогою банківського логіна та пароля.
  4. Ввести на сайті пароль із СМС-повідомлення від банку (залежно від фінустанови цей етап може варіюватися).
  5. Після цих дій банк передасть онлайн-казино дані для посвідчення особи гравця.

Такий метод є безпечним, оскільки держава (в нашому випадку представлена Нацбанком України) затверджує стандарти реєстрації та зберігання клієнтських даних і стежить за їх дотриманням. А сам доступ до особистих даних має той же високий ступінь захисту, як і доступ до грошей.

Третій метод – фото- та відеоверифікація. Має різні варіації, але зазвичай зводиться до того, що оператор просить клієнта надіслати його фото разом із документом, що посвідчує особу. На фото має бути чітко видно і сам документ, і обличчя людини. Також гравця можуть попросити написати чи назвати код верифікації, який прийде на мобільний телефон чи електронну пошту, зокрема й із використанням засобів відеозв’язку.

Вторинна ідентифікація може проходити на підставі спеціальної ідентифікаційної картки гравця (або фізичної, або електронної), яку оператор має видати клієнту після первинної верифікації. На картці повинні бути фото особи, її прізвище ім’я та по батькові, дата народження й унікальний серійний номер або ж штрихкод, який можна зчитати пристроєм. Її форму та порядок видачі оператор встановлює самостійно. Під час повторного відвідування грального закладу, наземного чи онлайн, ця картка слугуватиме доказом для допущення гравця до гри, у разі її відсутності – документ, що посвідчує особу.

ідентифікація гравця

Читайте також: Яким буде оподатковування виграшів в Україні

У наземного сектору вимоги значно простіші – гемблеру достатньо особисто пройти ідентифікацію, пред’явивши оригінал паспорту чи іншого документа, що посвідчує особу. Після цього гравець отримує персональну картку, за якою і може надалі відвідувати казино, зал ігрових автоматів чи букмекерський пункт. Наземний гральний будинок має бути розташований так, щоб уникнути неконтрольованого входу відвідувачів без їх ідентифікації.

За порушення цих вимог передбачаються серйозні штрафні санкції. Якщо оператор неналежним чином провів або проігнорував верифікацію і допустив до гри особу, молодшу 21 року, то КРАІЛ може оштрафувати його на суму в 500 мінімальних зарплат (3 млн гривень станом на березень 2021 року). А у випадку, якщо гральний заклад допустив до участі в азартних іграх осіб, яким це заборонено законом (наприклад, особу з Реєстру гравців, яким обмежено доступ до азартних ігор), то на вимогу цього гравця або членів його родини оператор має повернути кошти у сумі десятикратного розміру від програних грошей.

Світовий досвід

У більшості юрисдикцій верифікація гравця є складовою частиною вимог KYC (Know Your Customer, «Знай свого гравця»). Ці вимоги існують у сильному симбіозі з процедурами AML (Anti-money laundering, боротьба з відмиванням коштів). Насамперед це помітно в тому, що разом з ідентифікуючими документами гравець має надати документальне підтвердження коштів, які будуть витрачені на гру. І це однаково стосується як наземного, так і онлайн-сегменту, але переважно такі документи запитують у випадку великих транзакцій чи сум коштів, які хочуть обміняти на фішки. В Україні оператор має стежити за дотриманням закону про боротьбу з відмиванням коштів і просити у гравця додаткові документи, якщо виникають сумніви щодо джерела його грошей.  

Читайте також: Головні правила покеру

У світових юрисдикціях немає єдиного стандартизованого переліку документів, потрібних гравцю для проходження верифікації. Але регулятори часто надають списки методів та документів, необхідних для ідентифікації особи гравця та його коштів. Наприклад, у США – це повне юридичне ім’я, адреса та номер соціального страхування. Процедура в країні ділиться на два етапи – стандартне підтвердження особи та стандартне підтвердження адреси.

ідентифікація коштів

У першому випадку підтверджувальним документом може слугувати паспорт, посвідчення водія, посвідчення особи виборця, національне посвідчення особи, студентський квиток або картка працівника. На другому етапі правдивість проживання за вказаною адресою гравець доводить за допомогою рахунку за комунальні послуги, банківську виписку, свідоцтва про страхування будинку.

Які незручності для операторів це створює

Оскільки ринок України досі не запустився повноцінно, то варто розглянути приклади закордонних онлайн ринків. Перше, з чим може зіштовхнутися власник грального бізнесу: ручна перевірка ідентифікації та KYC доволі довга, дорога та незручна. За відсутності єдиних стандартів чи систем можуть потерпати і гравці, адже кожен гральний заклад може вимагати різні документи, які гравці мають надавати знову і знову. Це створює ризики для конфіденційності, адже клієнти передають велику кількість особистих даних багатьом гральним компаніям, що потенційно може призвести до витоку цієї інформації. Свою роль грає той фактор, що людина втомлюється постійно проходити верифікацію та зрештою відмовляється від послуг легального оператора на користь офшорного. Не забуваємо, що під час пандемії попит на онлайн-сектор сильно збільшився, а високий попит означає, що бізнесу треба проводити більше KYC-перевірок. Це призводить до такої собі черги заявок на перевірку, до яких служба підтримки онлайн-казино може добиратися тижнями.

Окрім того, дотримання вимог KYC потребує більших витрат на цей напрям. Нині більшість представників онлайн-гемблінгу класифікуються як небанківські фінансові установи, для яких існують суворі вимоги з відповідності. Для оператора це означає необхідність наймати дорогих працівників сфери управління ризиками та працівників з відповідності, які гарантуватимуть дотримання вимог як KYC, так і AML, що спрямовані саме на фінансові потоки умовного онлайн-казино.

Читайте також: Вигідність і ризики інвестицій в букмекерство

Ряд звітів грального бізнесу свідчить, що за останні п’ять років 68% онлайн-операторів були змушені збільшити бюджети на напрями KYC та AML, а загалом витрати за цими статтями зросли на 74%. У 2020 році 65% онлайн-казино повідомили, що збираються збільшувати свої бюджети для відповідності законодавству на 13%.

передача конфіденційних даних

Постійна передача конфіденційних даних до сторонніх верифікаторів робить цю інформацією вразливою здобиччю для шахраїв. Такий великий обсяг даних, який проходить через кілька рук, має шанси стати об’єктом крадіжки. Та й самі верифікатори – теж люди, які не завжди можуть помітити підроблений документ.

Ще одним недоліком слугує географія онлайн-казино, клієнти якого можуть бути з різних країн. І якщо оператор чи його верифікатори мають інструменти для ідентифікації гравців США та Великобританії, то для інших країн вони не матимуть потрібного інструментарію.

І останнім аспектом слугують різні регуляторні вимоги. Відсутність єдиних стандартів може заплутати власників онлайн-казино щодо їхньої відповідності. Наприклад, коли потрібно робити перевірку – якщо гравець вносить депозит понад €2 тис., як цього вимагає ЄС, чи потрібно застосовувати KYC вже під час відкриття рахунку та реєстрації, як це встановлено законами Великобританії? З огляду на великі розміри штрафів за порушення принципів KYC операторам онлайн-казино вкрай легко заплутатися в різних положення законодавства.

Читайте також: Законодавчі зміни 2020 року на ринках ЄС і СНД

Читайте також: Стан сфери кібербезпеки в контексті українського онлайн-гемблінгу

10 Кві
вгору