Підпишіться на новини

Нечесна гра в кіберспорті: порушення як рівень винахідливості гравця

Автор: Олександр Корольчук
8 липня 2020, 17:01
Голосів: 3

У традиційному спорті час від часу трапляються скандали, пов’язані з нечесною грою, – використання допінгу, договірні матчі та хабарі суддям. А нещодавно стало відомо, що китайському кіберспортивному колективу Newbee заборонили брати участь у ряді турнірів з Dota 2 за участь у договірному матчі. Тож, хто і як порушує правила гри в електронному спорті та в який спосіб борються з цим?

Нечесна гра в кіберспорті: порушення як рівень винахідливості гравця

Якщо ідеться про мультиплеєрні ігри, тут дуже часто використовують стороннє програмне забезпечення – чити. Це дозволяє гравцю, наприклад, стріляти без промаху, бачити суперників через стіни, увімкнути безсмертя тощо. Однак гравець, який грає з читами, доволі швидко стає помітним, оскільки влучний постріл через половину ігрової мапи та ще й через стінку одразу викликає підозру. Проте це лише приклад грубого застосування сторонніх програм. Останнім часом вони стають більш витонченими та не такими примітними. Скажімо, автонаведення лише приближує приціл до суперника, після чого гравець легко доводить його та здійснює ігрове вбивство. Варто відзначити, що таке шахрайство мало поширене серед відомих кіберспортивних ліг, адже там постійно проводять моніторинг дій гравця та виявляють використання читів доволі легко. Звісно, дещо гіршими можуть бути справи в нижчих лігах, де на якісний контроль чесності гравців може не вистачати можливостей і ресурсів.

Договірні матчі теж існують у світі комп’ютерних баталій. Але поширенні вони зазвичай лише серед гравців середніх і нижчих ліг. Причина цього явища проста – фінансова вигода. Команди-початківці зазвичай не мають певних стабільних джерел фінансування, а призові фонди їхніх турнірів доволі скромні. І ось тут з’являється шанс використати букмекерів. Голова кіберспортивного відділу WePlay! Esports Антон Токарев розповів, що багато беттінгових компаній дають можливість зробити ставки на проміжні результати – хто першим зробить 10 вбивств, першим захопить чи втратить ігровий об’єкт тощо. За такого сценарію не потрібно навіть домовлятися з командою суперників, а самим зробити необхідні результати. Але можна провернути оборудку, залучивши до неї і команду суперника. Виграші зі ставок у таких випадках значно більші за призові кошти, що і робить договірні матчі особливо привабливими для гравців нижчих ліг.

Під час розпалу пандемії багато букмекерських компаній звернулися до кіберспорту як фактично єдиного джерела прибутків. І результат не змусив себе довго чекати. За даними Яна Сміта, комісара Кіберспортивної асоціації з питань добросовісності (ESIC), кількість підозрілих ставок збільшилася вдвічі порівняно з минулим роком.

Нечесна гра в кіберспорті: порушення як рівень винахідливості гравця

Ще один спосіб нечесного протистояння породили ігри жанру «королівської битви». Так, у них передбачено, що гравці можуть діяти спільно невеликими загонами (здебільшого по три людини). Але час від часу можна почути про шахрайство в цих кіберспортивних дисциплінах, коли кілька команд діяли спільно проти іншої, що заборонено правилами чемпіонатів.

І методи порушення правил можуть бути найрізноманітнішими, оскільки вони багато в чому залежать від винахідливості гравця.

Читайте також: Ян Сміт про підозрілі ставки

Детальніше про відстеження шахрайства в кіберспорті розповів Марсель Мендж, старший віцепрезидент у Play and Platforms при ESL. Приєднавшись до компанії як онлайн-арбітр 2001 року, нині він відповідає за всі онлайн-платформи та турніри від ESL.

За його словами, якщо йдеться про суддівство, то першочерговим фактором є унеможливлення доступу гравців: у зоні розігріву має бути відсутнє підключення до Інтернету, а також заборона використовувати ігрові контролери (клавіатури та мишки), які дають можливість встановити сторонні програми.

У традиційному спорті суддя переважно має більше можливостей для спостереження за грою, тоді як в кіберспорті у арбітра є п’ять чи менше екранів для перегляду події. І в такому випадку є вища ймовірність щось пропустити.

«Маючи декілька глядачів за лаштунками, а також трансляції екранів гравців в Інтернеті, можна забезпечити достатню кількість спостерігачів. І якщо виникає якась підозра, то є можливість все миттєво передивитися та перевірити», – розповів Марсель Мендж.

Але навіть за високої концентрації уваги на реальних подіях можна пропустити кілька слідів, які вказують на нечесність гри. З прикладів фахівець навів події турніру ESL 2008 року, коли один із гравців пройшов кваліфікацію та дуже добре грав під час онлайн-частини події, а ось при «живій» грі його результати були гіршими. Робітники ESL перевірили записи гри кіберспортсмена та виявили, що він використовував Aimbot (автоматичне наведення на суперника) і Wallhack (здатність бачити ворога через перешкоди).

Нечесна гра в кіберспорті: порушення як рівень винахідливості гравця

Також Марсель Мендж уточнив, що ставлення розробника гри до читерства не завжди співпадає з позицією турнірних організаторів. Кіберспортивні організації зазвичай спрямовують зусилля, щоб стримати 1-3% гравців вищих ліг від використання нечесних переваг, тоді як компанії-розробники більше переймаються гравцями, які використовують обман для псування задоволення від гри іншим гравцям. Віцепрезидент вказав, що нині близько 25% від свого бюджету ESL спрямовує саме на антишахрайські технології.

А для забезпечення точності отриманих даних важливо мати якомога більше аналітики в реальному часі. Марсель Мендж додав, що нині в світі дуже стурбовані питанням захисту персональних даних, але збір інформації про гравців – це ціна за чесність турнірів. І всі вимоги ESL відповідають вимогам GDPG (General Data Protection Regulation – Загальний регламент про захист даних).

Читайте також: Як кіберспорт завоював прихильність букмекерів

При визначенні та винесенні покарань деякі кіберспортивні організації працюють з Кіберспортивною асоціацією з питань добросовісності, некомерційною структурою, заснованою 2015 року, щоб детально зайнятися питанням «викликів доброчесності» для кіберспорту. Серед багатьох проблем, пов'язаних із чесною грою, ESIC визначив головні загрози:

Організація бореться з цим, створивши Кодекс поведінки (проти читерства), Антикорупційний кодекс (проти договірних матчів) і впровадивши антидопінгову політику. ESIC має єдину дисциплінарну процедуру, яку застосовує до кожного з цих кодексів, реалізація яких передбачена індивідуально зі своїми членами, включаючи ESL, DreamHack, Liga de Videojuegos Profesional (LVP) і NODWIN Gaming.

«У переважній більшості кіберспортивні компанії працюють на абсолютній межі своїх ресурсів як з точки зору фінансів, так і з точки зору людських ресурсів. Змусити їх зосередитись на цьому питанні без створення відповідного прецеденту доволі важко», – заявив Ян Сміт.

У Південній Кореї індустрію кіберспорту доволі жорстко регулює законодавство, і його порушення може призвести до адміністративної та навіть кримінальної відповідальності. І перевіркою участі команд і гравців у договірних матчах в країні займаються правоохоронні органи, а не організатори чи розробники ігор і турнірів.

Нечесна гра в кіберспорті: порушення як рівень винахідливості гравця

Хоча багато зацікавлених сторін у галузі eSport застосовують власні системи моніторингу фальсифікацій ставок та арбітражу, ESIC підтримує відкритий діалог із кількома учасниками змагань і допомагає кільком не-членам у власних процесах доброчесності. Однак Сміт додає, що існує багато організацій, які не лише не займаються подібними процедурами, а й, на його думку, не мають елементарних адекватних систем для запобігання шахрайству.

У випадку ж, якщо команду підозрюють в участі в договірному матчі, то кіберспортивний організатор призупиняє її участь і проводить власне розслідування. Під час таких дій аналізують поведінку гри команди й її учасників окремо. Окрім того, перевіряють навіть домашні ip-адреси гравців – дуже часто саме це дозволяє виявити факт зробленої ставки на обумовлений результат. І відповідно до висновків, зроблених на основі перевірки, на кіберспортивний колектив чи окремих гравців можуть накладати суворі санкції, навіть до довічної заборони на гру та позбавлення всіх регалій.

Читайте також: Огляд ESL One Los Angeles 2020 Online

Нижченаведені події можуть слугувати описом різноманітності шахрайських засобів, до яких вдаються гравці заради своєї вигоди.

У 2012 році на чемпіонаті світу з League of Legends гравці колективу Azubub Frost постійно відводили очі з екрану, що було дивно, зважаючи на специфіку гри. Як виявилося, вони підглядали на екрани для глядачів, щоб зрозуміти положення суперників на карті. Команду не дискваліфікували, але організатори наклали на неї штраф.

У 2014 році один із найвідоміших гравців KQLY у CS:GO отримав заборону гри від VAC (античитерська програма від Valve). Це викликало справжній резонанс, оскільки KQLY був тоді на піку своєї популярності. Спочатку він не визнавав своєї провини, лише згодом зізнався у використанні сторонніх програм. При цьому, за словами спортсмена, розробник програм переконав його, що цими інструментами користується більшість професійних гравців.

Нечесна гра в кіберспорті: порушення як рівень винахідливості гравця

Але найвідомішим випадком шахрайства в CS:GO відзначився індійський кібератлет Forsaken. У 2018 році його піймали на використанні автоматичного наведення прицілу під час чемпіонату eXTREMESLAND 2018 Asia Finals. Судді зрозуміли, що його гра виглядає підозріло та підійшли до комп’ютера гравця. Останній при цьому намагався швидко видалити стороннє ПЗ, яке перейменував у «Word.exe». Подальше розслідування виявило, що Forsaken вів нечесну гру і під час ESL India Premiership 2018 Fall.

У 2017 році на матчі Dota 2 Ice відбулася зустріч між командами Evil Corporation і Sweet Boys. І під час цього склалася неординарна ситуація – один із букмекерів відкрив ставку на команду, яка першою зробить 10 вбивств. І, вочевидь, обидва колективи поставили проти себе. Виникла абсурдна ситуація, коли ніхто з команд не хотів робити десяте вбивство. Після матчу Evil Corporation заперечували свою причетність до «договірняка», але розбір гри чітко виявив нерозмірність і упередженість дій команд.

І з останніх подій. Китайська команда вищої ліги з Dota 2 Newbee отримала довічну заборону на участь у турнірах від Китайської асоціації професійної Dota 2 (CDA). Причиною слугував договірний матч, що підтвердило розслідування CDA, деталі якого не розголошували. Представники команди відхилили всі звинувачення та пообіцяли оскаржити рішення CDA.

Читайте також: Який сервіс для геймінгу краще обрати?

Читайте також: Valve – розробники і продавці

19 Вер
вгору