Підпишіться на новини

Борис Баум: «Жодній із вертикалей грального ринку ніщо не заважає отримати ліцензію в Україні»

28 грудня 2020, 11:12
Голосів: 14

Радник заступника голови Офісу президента України та перший заступник голови Консультаційно-експертної ради при Комісії з регулювання азартних ігор і лотерей (КРАІЛ) Борис Баум розповів в інтерв’ю LoginCasino.com.ua про нинішню ситуацію з погодженням ліцензійних умов у Кабінеті міністрів України. Також ми говорили про терміни запуску ринку, реалістичність планів видати перші ліцензії операторам за останні дні 2020 року, очікування Мінфіну щодо суми надходжень від ліцензійних платежів і багато іншого.

Борис Баум: «Жодній із вертикалей грального ринку ніщо не заважає отримати ліцензію в Україні»

Борисе Петровичу, до Нового року залишилися лічені дні, скажіть, чи почне все ж працювати ринок у 2020-му?

Наразі відбулося погодження ліцензійних умов із Кабінетом міністрів України. І ми сподіваємося, що в понеділок, 28 грудня, Кабмін їх опублікує. Відповідно, в Комісії з регулювання азартних ігор і лотерей буде ще три дні, щоб розглянути документи, які подадуть оператори. І, цілком вірогідно, відбудуться засідання регулятора, на яких ухвалять рішення про видачу перших ліцензій. Завдання таке стоїть, і план такий є.

На вашу думку, яка вертикаль першою почне працювати – онлайн чи наземні гральні заклади?

Загалом, жодній із вертикалей ніщо не заважає отримати ліцензії в Україні. Єдине – для ліцензування наземного грального закладу необхідне підтвердження сертифікації зірковості готелів.

Існує ще квазіпроблема з гральним обладнанням, але її також можна вирішити цього року. Тому, крім лотерейних операторів, інших перепон для отримання ліцензій немає.

Борис Баум

В Україні пакет документів, напевно, практично для кожного різновиду діяльності доволі об’ємний. Чи встигнуть оператори підготувати все необхідне, чи в них документи вже готові?

Ми ще на початку листопада, коли почали процеси з ліцензування, рекомендували операторам готувати документи – відкривати рахунки, формувати статутний капітал, вносити банківську гарантію.

І, наскільки мені відомо, кілька великих локальних операторів уже пройшли всі ці процедури та мають готові пакети документів.

Іноземні оператори ще чекають. Вони менш готові ризикувати, але деякі вже також почали відкривати фірми в Україні, щоб отримати ліцензії.

Міністр фінансів нещодавно сказав про надходження до держбюджету 7,4 млрд грн від ліцензування гральних операторів у 2021 році. Однак є й інша думка, що таку суму зібрати не вдасться. Як рахував Мінфін і на чому базуються так очікування?

Я знаю, яким чином рахували. Є невелика математична похибка в розрахунках. Суму в 7,4 млрд грн отримати реально, але тільки за допомогою ліцензування її не зібрати. Такі кошти можуть надійти в державний бюджет наступного року за однієї умови – якщо будуть ухвалені сприятливі зміни до Податкового кодексу України і ми братимемо податок, як у всьому світі. Тоді цілком реально досягти цієї цифри.

Наразі ж за незмінених умов оподаткування операторам в Україні вигідніше платити потрійну вартість за ліцензію. Я впевнений, у першому кварталі 2021-го ми цю проблему вирішимо.

Крім того, варто брати до уваги, що січень-березень 2021-го будуть витрачені на легалізацію, відповідно, для сплати податків у грального ринку залишиться неповний рік. Однак 4 млрд грн ми зможемо зібрати точно.

Чи правда, що лотерейні оператори подали такі правки до ліцензійних умов, які надають їм певні привілеї порівняно з іншими сегментами грального ринку? І що відбувається з їхніми ліцумовами зараз?

У цьому є лише часткова правда. Раціонально та позитивно пройшло обговорення ліцензійних умов за всіма іншими видами діяльності. Без будь-яких перекосів. А от із лотереями просто трішки перемудрили. Загального консенсусу щодо цієї теми не знайшли. Два великих українських оператори не можуть домовитися між собою. Іноземні оператори зробили зауваження до ліцумов, і їх, до речі, врахували. Мінфін займає активну позицію в цьому питанні. Разом із тим історія лотерей в Україні пов’язана з важким історичним надбанням. Зараз усі вже розуміють, ринок у нас розділений.

Коли лотерейні оператори скажуть, що погодилися один із одними, тоді повернемося до обговорення їхніх ліцензійних умов.

Нещодавно під час круглого столу ви сказали, що система онлайн-моніторингу може бути запущена в лютому наступного року. На якій стадії вона зараз?

Система онлайн-моніторингу прямо корелюється з надходженнями до бюджету. Ця тема доволі заполітизована, проте далеко не всі розуміють, про що точно говорять. Тому скажу так: продукт невдовзі буде готовий і, думаю, до кінця лютого 2021 року ми з цим завданням впораємося.

У планах запустити систему онлайн-моніторингу з початку другого кварталу наступного року. Якщо цього не зробити, то надходження в бюджет будуть значно меншими.

Можете назвати п’ять головних перепон, що заважають швидко запустити ринок?

В принципі, я таких наразі і не бачу. Не вистачає тільки часу та певного досвіду в імплементації грального законодавства. Ухвалення профільного закону було складним, а імплементувати його ще важче, оскільки стикаємося з державною машиною, яка не заважає, але водночас значно подовжує певні процеси.

Загалом, тепер розумію, чому рішення щодо певних моментів чи впровадження якихось механізмів у різних країнах ухвалюють роками.

Але нам потрібно зробити перший крок. Відполірувати ідеально одразу не вийде. Все одно є певні складнощі, тому, думаю, модель, яку ми обрали – іти певними кроками – себе виправдає. І за два-три роки система буде досконалою.

Відсутність змін у Податковий кодекс теж, напевно, можна віднести до головних перепон?

Я не вважаю, що тут є глобальна проблема. Так, краще б ми зробили систему ідеальною. Іноземним операторам це б підійшло більше. Але й за нинішніх умов наше оподаткування не найгірше в світі.

Важко, проте працювати цілком можна. Ймовірніше, проблема була б, якби взагалі системи оподаткування не існувало. А так, зараз це просто виходить дорого. І за такої ситуації почне працювати той бізнес, який готовий платити. Далі, я впевнений, зміни до Податкового кодексу ухвалять.

І є оператори, які готові працювати за таких умов?

Так, такі оператори є. Наприклад, наземні казино, в яких усе фіксовано, взагалі не дуже сильно переживають із цього приводу. А для онлайну GGR у 18% – звісно, значне податкове навантаження.

Зважаючи на наявну зараз інформацію у відкритих джерелах, у першому кварталі 2021 року почне працювати не так багато казино при готелях, як можна було очікувати. З чим це пов’язано?

На початку року справді почне працювати не так багато казино в готелях, адже в частині приміщень ще триває підготовка. Однак я точно знаю, що після завершення чергового пандемічного періоду, запланованого на січень, почнеться активна фаза запуску ринку. З низкою операторів наземних казино ми вже спілкувалися, вони готуються відкривати заклади саме навесні.

А за який період в Україні може окупитися наземне казино?

Це значною мірою залежить від менеджменту й того, як він вміє працювати. Також це залежить від країни та її туристичної привабливості. Гральний бізнес дуже складний та інвестиційно ємний, однак він може окупитися і за тиждень, обмежень тут немає.

В одному з інтерв’ю ви говорили, що контроль за нелегальним гральним ринком в онлайні варто забезпечувати через роботу афіліатного маркетингу. Як це можна реалізувати?

Дивіться, в нас є банки, афіліати та зв’язок. Відповідно, комісія фокусуватиметься на всіх трьох цих ринках. Ми вже обговорювали це під час зустрічі з Національним банком України. Також із цього приводу ми зустрічалися з кіберполіцією та спецзв’язком, щоб зрозуміти, як можемо впливати на провайдерів послуг.

І залишаються афіліати. В них гральний бізнес у портфелі послуг – не найголовніший, але займає велику частку. Ми плануємо працювати в тому напрямі, щоб афіліати надавали свої послуги виключно на ліцензованому ринку. В світі вони сьогодні займають провідну позицію з просування гральних послуг, тому поза нашою увагою не залишаться.

А якими чином український регулятор контролюватиме онлайн-операторів, співпрацюючи з іншими державними службами?

У світі для цього існують технічні засоби. І поки в нас немає власного досвіду, будемо використовувати найкращий зарубіжний. Регулятору вже надійшли відповідні пропозиції. Звісно, це буде частиною системи онлайн-моніторингу. Насправді такі технічні засоби доволі дорогі, але ми будемо шукати способи придбати їх. І наразі розглядаємо варіанти. Думаю, протягом півроку знайдемо підходящий.

Також ми плануємо внести зміни в Адміністративний кодекс, щоб відповідальність за порушення грального законодавства несли не тільки оператори, а й гравці чи особи, пов’язані з оператором, наприклад, персонал. Це потрібно, щоб всі учасники процесу розуміли, що їм невигідно працювати чи грати в нелегальних операторів.

Регулятор відповідає за розповсюдження грального бізнесу. Нелегальний бізнес також є способом розповсюдження азартних ігор, тому комісія шукатиме засоби йому протидіяти: переймати найкращі міжнародні практики, взаємодіяти з правоохоронцями й іншими органами влади.

Однак першочергове завдання комісії – створити комфортні умови роботи для легальних операторів.

Український гральний ринок тільки починає свою діяльність, тому всі аспекти будемо опрацьовувати вже після повноцінного запуску. І завдання нашої Консультаційно-експертної ради (КЕР) – озвучувати комісії різні проблемні питання. Ми точно будемо співпрацювати з іноземними асоціаціями в напрямі попередження нелегальної діяльності, лудоманії тощо.

Із запуском легального ринку, я думаю, все кардинально зміниться. І позиції чорного ринку будуть підірвані докорінно.

Наразі до адмінсуду Києва поданий позов про визнання незаконним призначення голови КРАІЛ і двох членів комісії. Кому це потрібно та як надалі буде розвиватися ситуація?

Я вважаю, що це виключно піар-акція. Позов подав Олексій Хомяк, який сам не зміг потрапити до складу комісії. Цим, думаю, все сказано. У кожної людини є свої амбіції.

Ще одна тема, на яку звертають значну увагу і політики, і експерти, і громадськість – лудоманія. Скажіть, що робитиме регулятор у цьому напрямі, адже в Україні практично немає фахівців, котрі можуть тут допомогти?

В інших країнах є такі фахівці, тому ми на першому етапі запозичимо досвід іноземних колег. У них уже розроблено чимало методології з попередження та лікування лудоманії.

Насправді роботи в цьому напрямі на нас чекає дуже багато. І в планах, щоб 30% діяльності комісії стосувалося саме залежності від азартних ігор, оскільки лудоманію потрібно не тільки лікувати, а й попереджати. Людям необхідно розповідати, що азартні ігри – це розвага, гра з шансами на виграш, відповідно, немає стовідсоткової гарантії виграшу, і гравець повинен це добре розуміти.

До речі, як зараз проходить формування регулятора в частині підбору персоналу?

Наразі вже є голова та члени комісії, а також очільники головних департаментів. І комісія продовжує підбирати решту працівників. У цьому значну роль має зіграти КЕР, оскільки комісія зараз не може дозволити собі оплачувати роботу високовартісних фахівців, адже ідеться про бюджетні кошти.

Відповідно, спеціалісти з ринку, які входять до КЕР, ділитимуться з регулятором своїми знаннями. Вони мають достатньо високу експертизу в азартних іграх і постійно спілкуються з потенційними операторами, отже, розуміють проблематику. Інакшого шляху в цій ситуації немає. І на КЕР зараз дуже велика надія. При КЕР ще будуть створені підкомісії та робочі групи з усіх напрямів грального бізнесу, тому й запрошуємо до нас різні асоціації.

Ми хочемо, щоб ринок швидше запрацював повноцінно. Знаю багато українських фахівців, які останніми роками працюють на Кіпрі, в Грузії й інших країнах. Мені чимало з них писали й раділи тому, що гральний бізнес тепер в Україні легальний. Дуже хотів би, щоб вони повернулися та працювали в нашій країні.

Взагалі, в нас заплановано багато подій, зокрема, упевнений, буде побудовано кілька великих розважальних курортів із казино.

Я радий, що увійшов саме в КЕР, сподіваюся, регулятор братиме до уваги наші поради, і ми разом зробимо український гральний ринок комфортним для бізнесу та безпечним для громадян.

Читайте також: Про гральні зони Європи

Читайте також: Новини ринку грального бізнесу світу

24 Січ
вгору