Підпишіться на новини

Дайніс Ніедра: «Нам зараз важливо, яким ми бачимо український ринок онлайн-гемблінгу не сьогодні, а через три-п’ять років»

3 листопада 2020, 15:53
Голосів: 5

У своєму попередньому інтерв’ю керівний директор Enlabs у країнах Східної і Центральної Європи Дайніс Ніедра озвучив, що оператор планує вийти на ринок України. І цього разу ми детальніше поспілкувалися на тему очікувань і стратегій компанії стосовно роботи в українській вертикалі онлайн-гемблінгу. Також фахівець розповів нам про введення нових правил KYC у Литві й окреслив майбутні тенденції в сфері віртуального грального бізнесу.

Дайніс Ніедра: «Нам зараз важливо, яким ми бачимо український ринок онлайн-гемблінгу не сьогодні, а через три-п’ять років»

Дайніс, чому Enlabs вирішила вийти на ринок України? Чи є у вас попередні оцінки його вартості?

У нашій групі 95% доходів наразі приходять із регульованих ринків. Це не було початковою стратегією, але на якомусь етапі ми прийшли до розуміння, що наш склад розуму, продукт і процеси стали більше заточені саме під білі ринки. Водночас у нас є бренди і з ліцензіями Мальти та Кюрасао, які відносно непогано працюють.

Як тільки з'явилася інформація про те, що Україна збирається ліцензувати ринок азартних ігор, зокрема і в онлайн, ми зрозуміли, що цей ринок чудово впишеться в нашу стратегію розвитку. Нині ми розглядаємо кілька сценаріїв виходу на ринок України, і в кожного з них своя ціна, свої ризики та свої очікування стосовно повернення інвестицій. За будь-якого сценарію йдеться про мільйонні інвестиції в євро.

На вашу думку, які головні переваги та недоліки має український ринок грального бізнесу?

Переваги – розмір і відносна середня точка старту. Недоліки – ризики протекціонізму, корупції і загалом ризики зростання та розвитку української економіки.

Будь ласка, дайте характеристику українському закону про гральний бізнес – що в ньому влаштовує вас як оператора, а що – ні?

Усе ще залишається перелік питань, які закон або додаткові нормативні акти повинні відрегулювати. Перш за все це стосується продуктів і податків. В інших питаннях концептуально нас як оператора все влаштовує.

Продукцію яких вертикалей азартних ігор ви хочете пропонувати українським гравцям? Як плануєте конкурувати з іншими операторами в цьому напрямку?

Як я вже казав, зараз у нас є три абсолютно різні стратегії виходу на ринок – з різними продуктами, різними брендами, з відмінними один від одного планами щодо комунікації, з різним рівнем агресії й інвестицій. Усі три життєздатні. До кінця року ми плануємо визначитися з цим.

Під час виступу на European Gaming Congress ви згадували, що Enlabs має довгострокову стратегію стосовно України. Чи можете розповісти про неї докладніше?

У Enlabs немає історії роботи в Україні. Жоден із наших нинішніх брендів не має будь-якої цінності або високої впізнаваності для переважної частини цільової аудиторії. Наша клієнтська база гравців з України не йде ні в яке порівняння з тими напрацюваннями, які є в сірих і чорних місцевих гравців.

Це означає, що нам необхідно буде вибудовувати комунікації з нуля, і ми не закладаємо в розрахунки миттєву віддачу від інвестицій. У цьому і є відмінність регульованих ринків – тут довгострокова стратегія повинна переважати будь-які імпульсивні рішення. Вона частково виражається також у тому, що нам важливо не те, яким є український онлайн-ринок сьогодні, а те, яким ми його бачимо через три-п’ять років.

Які труднощі ви очікуєте на початку роботи в Україні?

Сьогодні немає проблем ні з продуктом, ні з фінансуванням. Ні в нас конкретно, ні в індустрії загалом. Складнощі завжди виникають через людей. Кадри вирішують все. Якщо швидко вдасться побудувати сильну команду на місці, то великих складнощів не виникне.

Гральний бізнес України тривалий час працював у сірій і чорній зоні, а його легалізація постійно очорнювалася. Чи очікуєте ви, що на старті своєї діяльності Enlabs доведеться захищати репутацію від нападок представників чорного ринку і противників азартних ігор?

Весь удар на себе візьмуть пара-трійка найбільших компаній, а ми сховаємося у них за спиною (сміється).

Тут, звичайно, важлива і робота регулятора. Наскільки він буде готовий боротися за чистоту бізнесу та створювати умови для того, щоб зробити роботу ліцензіатів простішою, ніж для сірих операторів.

Нещодавно гральний бізнес Литви отримав нові правила KYC. Яким чином це вплине на вашу роботу? Чи справді відмивання грошей через гральний бізнес у країнах Прибалтики має такі масштаби, що уряд вирішив посилити боротьбу з цим явищем?

Ми – публічна компанія, і всі активності, пов'язані з KYC і AML, у нас завжди були на високому рівні, тому зміни на нас суттєво не вплинуть. Усі правила та норми, що стосуються відмивання грошей, із кожним днем ставатимуть тільки жорсткішими. До цього треба бути готовим і ставитися з розумінням, оскільки це є частиною генеральної лінії Європейського Союзу з цього питання. А репутація гемблінгу як індустрії з високим ризиком відмивання коштів передусім сформована завдяки наземному сектору. Онлайн не працює з готівкою (принаймні в Литві), впроваджені принципи платежів закритого циклу (closed loop) – ризики відмивання або зведені до нуля, або обмежені настільки низькими сумами, що це вже і відмиванням грошей назвати складно.

У своєму блозі ви описували причини перенесення запуску роботи компанії в Білорусі. На вашу думку, чи буде цей напрямок прибутковим, незважаючи на нинішній стан справ і політичні ризики? Яких змін може зазнати IТ-ринок країни через протести?

Ризики стали вищими, і це природно. Незважаючи на те, що наші плани змінилися, бажання вийти на ринок Білорусі залишилося. Тут, як у прикладі з Україною, нам важливіша перспектива. Зараз навіть перспектива вже має кілька сценаріїв, і це зовсім не полегшує ухвалення рішень.

Думаю, зараз там є великі проблеми з прибутковістю. Ми – все-таки індустрія розваг, а не товар першої необхідності.

ІТ-ринок та й взагалі ринок кваліфікованої робочої сили в Білорусі не стає кращим від процесів, що там зараз відбуваються. Складно об'єктивно оцінювати події, які зараз тривають, не перебуваючи на місці, але чим довше буде зберігатися поточна ситуація в країні, тим більше часу потім знадобиться на відновлення.

2020 рік для гемблінг-індустрії став особливим. Які тенденції збережуться в наступному році?

Стане ще більше онлайну. Мінімум відряджень, максимум конференцій у Zoom. Перенесення та скасування спортивних подій. Буде більше сюрпризів і несподіваних результатів. Поки слабко уявляю, як пройдуть Олімпіада та чемпіонат Європи з футболу.

Як гральному оператору планувати роботу на наступний рік, враховуючи ризик повторного впровадження карантинних заходів у різних країнах?

Як говорив 34-й президент США: «Плани – ніщо, планування – все». Будь-яке планування наступного року має базуватися на тому, що команда та всі процеси повинні бути готовими до всього, зокрема і до різко позитивних змін. «Роби, що повинен, і будь, що буде» – девіз наступного року.

З огляду на те, що практично неможливо передбачити в довгостроковій перспективі епідеміологічний фактор (COVID-19), наскільки в глобальному плані змінилися та будуть змінюватися підходи до побудови бізнесу в гемблінг-індустрії? І що стає більш вагомими факторами для ухвалення стратегічних рішень?

Часто при ухваленні рішень те, що неможливо передбачити, просто залишають за дужками. Наземному сектору, звісно, буде вкрай важко. До пандемії вже існував тренд на зниження його питомої ваги, а онлайн-гемблінг частково зростав за рахунок «пожирання» доходів наземних операторів. А тепер на долю вертикалі випали ще й карантинні обмеження. Навіть після зняття юридичних і фізичних обмежень ментальні кордони залишаться, і дуже багато клієнтів нескоро повернуться до колишньої манери поведінки. Тут буде більше гра на «утримання», урізання витрат і спроби вижити.

Що стосується онлайну, там не бачу великих змін. Пандемія швидше спрацює каталізатором при ухваленні рішень стосовно виходу в онлайн чи його розширення. Найбільш вагомим чинником тут буде відповідь на запитання: «А якщо всі знову залишаться вдома, нашому бізнесу стане краще чи гірше?».

Читайте також: Юрій Михайлов: «Український гральний ринок може стати лідером на ринку СНД»

Читайте також: Володимир Малакчі про роботу профільного ІТ-сектору

26 Лис
вгору