Підпишіться на новини

Катерина Машевська: «Наша big idea в тому, щоб азартний ринок був максимально прозорим для всіх учасників»

17 грудня 2019, 17:46
Голосів: 2

Ставки на спорт у світовому контексті показують щорічний приріст і отримують дуже райдужні прогнози від експертів на найближчі роки. В Україні за умови грамотного підходу до легалізації та побудови беттінгу може вийти цікавий, в тому числі й для іноземних операторів, сегмент. Про це та інші тенденції ми говорили з Катериною Машевською, директором із комунікацій компанії Favorit.

Катерина Машевська: «Наша big idea в тому, щоб азартний ринок був максимально прозорим для всіх учасників»

Наскільки нам відомо, експерти вашої компанії брали участь у розробці профільного законопроєкту про легалізацію азартних ігор. Скажіть, що на ваш погляд, перешкоджає внесенню одного із законопроєктів у ВР України?

Наша робота із законодавцями будується в двох напрямках. Експертів компанії залучали на етапі розробки законопроєктів як консультантів, але не в усі робочі групи. Зараз ми стежимо за публічним обговоренням усіх семи документів і за можливості беремо участь у таких дискусіях.

На жаль, сім зареєстрованих законопроєктів лише погіршують ситуацію та віддаляють детінізацію беттінгової галузі. Favbet оперує в кількох європейських країнах, ми бачимо, як галузь розвивається, наскільки вона інвестиційно приваблива та який обсяг податкових відрахувань іде в місцеві бюджети. Беттінг і гемблінг навіть є локомотивом розвитку суміжних ринків, наприклад, HoReCa й ІТ, у сегменті розробки розважальних продуктів. Україна наразі позбавлена таких можливостей. І здавалося б, розуміння цього повинно прискорити процес ухвалення закону, але депутати самі ускладнили ситуацію.

У парламентський зал не може бути внесений один із семи законопроєктів. Відповідно до регламентних процедур, всі вони повинні бути розглянуті профільним комітетом, який дає свої рекомендації про внесення законопроєктів до порядку денного ВР України.

Який із семи законопроєктів найбільш вдалий?

Скажімо чесно, жоден із цих документів не є ідеальним, не відповідає рівню розвитку ринку та не відображає реального стану справ. У кожного з варіантів є свої недоліки. Не будемо брати до уваги відверто репресивну версію, норми якої пропонують посилити заборону для грального ринку.

Існують ключові моменти, що повинні бути виписані максимально прозоро. Це способи отримання ліцензій на наземні й онлайн-казино, на букмекерську діяльність і лотереї. Другий наріжний камінь – вартість таких ліцензій для ринку. Вона має бути досить високою, щоб відсіяти любителів легкої наживи. Далі – список вимог до компанії-ліцензіата. Претендувати на отримання ліцензії можуть компанії з великим досвідом оперування в цій галузі й ті, які володіють достатнім запасом фінансових ресурсів для функціонування. Наша категорична позиція полягає в тому, що ліцензію в Україні не має права отримати компанія з російським корінням і та, яка не може розкрити кінцевого бенефіціара.

До всіх законопроєктів є зауваження в контексті вимог до точок розміщення казино та пунктів приймання ставок. Зараз є крайнощі. Наприклад, відповідно до вимог однієї з редакцій, в Україні зможе працювати не більше п'яти казино.

Наразі складно оцінити вдалість будь-якої з версій, оскільки тривають їх обговорення. Нас радує те, що серед авторів законопроєктів є ті, хто готовий чути ринок.

Яку модель букмекерського ринку (зі світових прикладів) можна розглядати для наслідування?

В України зараз є унікальна можливість взяти за основу кращі практики, додати до них світові тренди і в результаті стати одним із найважливіших учасників світових гемблінгової та беттінгової індустрій.

У першу чергу потрібно працювати зі сприйняттям беттінгу в Україні. Якщо в Європі ставки на спорт – це гра інтелектів, то в нашій країні високий відсоток населення сприймає ставки як щось ганебне та негативне. Гральний сектор є повноцінним учасником ринку розваг і навіть десь драйвить його. Зараз у світі активно розвиваються онлайн-ігри, eSport, казино в низці країн є фундаментом розвитку туристичної галузі.

Яким реально буде букмекерський ринок в Україні після легалізації?

Активним, прозорим, інвестиційно привабливим, але не одразу. Ухвалений закон встановить перехідний період, протягом якого має бути створений ліцензійний контролюючий орган, пройти прозора процедура ліцензування. Компанії-ліцензіати повинні побудувати всю гральну інфраструктуру, провести величезну репутаційну та маркетингову роботу.

Ми чітко розуміємо, що за 10 років стагнації та невизначеності наш ринок дуже відстав від прогресивної спільноти і нам доведеться активно наздоганяти. Але, повторюся, що в нас є й переваги – це досвід і вдалі кейси, які ми відразу зможемо імплементувати в Україні.

Наша big idea в тому, щоб азартний ринок був максимально прозорим для всіх учасників.

Скільки зможуть заробляти букмекери в Україні після відкриття ринку?

У відкритих джерелах можна зустріти дані від 3 млрд до 5 млрд грн, але наскільки ці суми відповідають дійсності, сказати складно.

Чи прийдуть на ринок іноземні гравці та наскільки гострою буде конкуренція?

Якщо брати внутрішній ринок і кількість прогнозованих гравців, то багато їх не буде однозначно. Беттінг – капіталоємний бізнес, який потребує достатньої кількості коштів для стартових інвестицій. Крім того, це складний і специфічний вид діяльності, в основі якого – комунікація з гравцями на 360 градусів. Компанії залучають гравців, але водночас забезпечують їх фінансову та навіть психологічну безпеку. Операційне управління таким бізнесом вимагає величезного досвіду.

Що стосується іноземних гравців, то для них Україна буде дійсно цікавою, оскільки перспективи розвитку дуже привабливі. Але в першу чергу в Україні повинні бути цивілізовані правила гри, перевірені часом. Тому з моменту активного розвитку внутрішнього ринку до приходу іноземного інвестора пройде не менше року.

Якими повинні бути механізми, щоб беттінг збільшив фінансування українського спорту?

Ми і так є одними з основних спонсорів спорту. Питання в тому, що спортивні команди та заходи для букмекерів є здебільшого маркетинговим інструментом. У Favorit почали будувати модель, за якої ми стаємо партнером у розвитку, а не просто спонсором. Наприклад, у футболі нас менше цікавить брендинг і прямі рекламні прояви, ми працюємо над популяризацією, над тим, щоб на стадіонах було якомога більше вболівальників – і їхні серця потроху починають відтавати.

Але водночас є й менш привабливі з точки зору маркетингу види спорту, спортивна інфраструктура, юнацький спорт. Для підтримки цих напрямків у законопроєкті авторства Кабінету міністрів передбачено створення цільового фонду, куди оператори відраховуватимуть кошти. У межах цього фонду повинні бути розроблені цільові програми підтримки в різних спортивних напрямках. Така модель працює у Великобританії, і для нас такий кейс прийнятний.

Якими були плани Favorit на 2019 рік і яких цілей вдалося досягти?

Для нас цей рік був переломним: ми відзначили великий ювілей – 20 років роботи в Україні, пройшли етап рестайлінгу та запуску нової комунікаційної стратегії. Наша нова філософія: розважайся і запалюй, а Favorit – твій найкращий друг у цьому. Ми значно розширили кількість точок дотику з існуючими та потенційними клієнтами. Якщо раніше ми комунікували за допомогою спорту, то зараз ще і шоу-бізнесу. Зізнаюся чесно, було ризиковано займати нову нішу, але результат нас радує. Величезний концерт на НСК «Олімпійський», інтеграція в головну музичну премію M1 Music Awards, робота з амбасадорами зі світу шоу-бізнесу – все це лише посилило наш головний посил: «Запалюй!» Дослідження свідчать про те, що впізнаваність і довіра до Favorit зростає, і це найважливіша оцінка нашої роботи.

Нагадаємо, раніше ми розповідали про те, що означають тотали в футболі.

Читайте також: Про букмекерство та перспективність такого бізнесу

Читайте також: Де знаходяться кращі футбольні стадіони

24 Вер
вгору