Підпишіться на новини

Михайло Коваль: «Українській владі потрібно зробити кілька кроків, перш ніж іноземні інвестори розкриють плани»

14 вересня 2020, 11:03
Голосів: 2

Віцепрезидент Всеукраїнського союзу розвитку букмекерства Михайло Коваль розповів про перспективність ринку України для беттінгових компаній, дав прогноз щодо кількості операторів і окреслив певні ризики та фактори, з якими стикнуться букмекерські компанії на перших етапах роботи в Україні.

Михайло Коваль: «Українській владі потрібно зробити кілька кроків, перш ніж іноземні інвестори розкриють плани»

Михайле, наскільки перспективним є букмекерський ринок України для закордонних операторів?

Зараз можна говорити про інтерес до ринку України як мінімум у кількох відомих іноземних операторів. Оскільки, крім Parimatch і FAVBET, жоден поки офіційно не заявив про свій намір заходити на український ринок, розкривати їх імена неправильно.

Для Parimatch і FAVBET це абсолютно очікуваний крок з огляду на стратегію капіталізації ринку через активний маркетинг брендів і меценатську діяльність. Хто з іноземних колег складе конкуренцію на українському ринку, побачимо в найближчі пів року – рік.

Щоб іноземні інвестори розкрили свої плани, українській владі ще потрібно щонайменше створити регуляторний орган, ухвалити зміни до податкового кодексу та створити ліцензійні умови для всіх видів бізнесу. Без цього інвестори не можуть розрахувати витрати та ризики виходу на ринок України, який є для них новим.

Скільки букмекерських компаній отримають українські ліцензії протягом наступного року?

Якщо всі необхідні зміни, особливо зміни до податкового законодавства, вже будуть чинними наступного року, то можна очікувати на шість-вісім світових букмекерів. Але якщо змін не буде, то прогнозувати дуже важко. Цей процес може загальмуватися.

Як ви вважаєте, з якими складнощами можуть зіткнутися беттінгові компанії на перших етапах своєї роботи в Україні?

Сподіваємось, що зміни до Податкового кодексу будуть ухвалені найближчим часом, тому зі складнощами щодо податкового навантаження компанії та гравця не стикнуться.

Стосовно виникнення можливих складнощів, наразі це запуск діяльності, яка тривалий час була під забороною. Крім закону, ще немає жодного документу, який би регулював азартні ігри, держава повинна створити нові Ліцензійні умови для кожного виду азартних ігор.

Мабуть, перші кроки щодо створення підзаконних нормативно-правових актів відкриють багато нових питань, які регулятору та учасникам ринку доведеться вирішувати спільно, щоб не було перегинів у ту чи іншу сторону.

Які останні тенденції в сфері беттінгу в світі ви можете виділити?

Насправді перелік буде невеликим:

  • жорсткість правил регулювання;
  • збільшення витрат операторів;
  • масштабування операторів і зменшення їх кількості;
  • зростання якості корпоративно-соціальної відповідальності;
  • зростання онлайн-сегменту;
  • зростання сегменту кіберспорту.

Усе це свідчить про те, що ринок азартних ігор стає все більш прозорим і консервативним у всьому світі. І країни, які пішли шляхом легалізації, зможуть залучити інвесторів із тих юрисдикцій, де ринок уже наситився. Це компанії з величезним досвідом, які встановлюють кращі практики бізнесу, приносять не тільки know how, а й технологічний прорив і зростання ринку IT, крім традиційних сфер, що пов'язують із бізнесом.

Наскільки змінився букмекерський ринок через пандемію? Чи не стане криза фактором, який завадить виходу на ринок України іноземних операторів?

Прибутковість операторів «на землі» впала – вони зосереджують сили на інтернет-сегменті. І це може змусити деяких операторів відкласти стратегію експансії. Проте залишається можливість виходу на ринок через укладання партнерства з сильнішими гравцями, які вже будуть вести діяльність у країні. Так ризики і витрати розподіляються між учасниками, а іноземний бренд отримує можливість освоювати та капіталізувати ринок у майбутньому.

Привабливість українського ринку залишається значною через фактор «новизни»: той, хто зайде на початку, отримає шанс на дивіденди в майбутньому. Якщо з виходом затягнути, такого шансу вже не буде. Тому говорити про повну відмову інвестувати через COVID не доводиться.

Як можна оцінити методи щодо захисту залежних гравців, які прописані в законі?

Раніше взагалі не існувало ніяких методів захисту гравця, тому ухвалення закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» – це перш за все соціальна історія. Штраф у розмірі 2,5 млн гривень за допуск гравця, який знаходиться в реєстрі осіб, яким обмежено доступ до азартних ігор, зобов’язує організаторів азартних ігор ретельно ставитися до процедури верифікації (ідентифікації).

Законом передбачена можливість самообмеження гравця, відповідно до якої він сам, його найближчі родичі або регулятор мають право додати відповідні дані до списку осіб, яким заборонена участь в азартних іграх на території України. Цю інформацію вносять до спеціального Реєстру самообмежених осіб, і він є обов’язковим для всіх гемблінг-операторів.

Також закон покладає обов’язки на організатора проводити інструктаж безпосередньо з персоналом, який працює в сфері азартних ігор, щодо відповідального ставлення до азартних ігор.

Обов’язкова ідентифікація гравця, заборона допускати до грального закладу гравця, в якого є явно виражена ігрова залежність. Крім того, оператор має утримуватися від надання бонусів, що залежать від факту програшу гравця, розміщувати інформаційні матеріали про ігрову залежність у своїх приміщеннях і лікувальних закладах тощо. Цих методів на початку формування ринку азартних ігор більш ніж достатньо для захисту гравця, враховуючи, що раніше взагалі нічого не було.

Чи існують ще чинники, крім зміни податкового законодавства, які сприятимуть виходу українських операторів із тіні?

Податкова збалансована система дуже важлива як для самого організатора азартних ігор щодо зменшення ставок спеціального грального податку (так званий GGR), так і для гравця в частині скасування податку на виграш. Якщо буде ухвалений законопроєкт № 2713-д в тій редакції, яку погодив Комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики, то це дасть старт для виходу бізнесу з тіні. Редакція законопроєкту передбачає зменшення ставок спеціального грального доходу: 5% – букмекерська діяльність; 10% – онлайн-казино, онлайн-покер і лотерейна діяльність; 12,5% – офлайн-казино та ігрові автомати. І ще буде скасований податок на виграш із гравця. Якщо ж переможе популізм, то швидкої й ефективної легалізації можна не очікувати.

Наразі податкове питання є головним. Закон про гральний бізнес, що набув чинності, передбачає гарантії організатору азартних ігор, відповідно до яких на рівні закону закріплено, що не допускається зменшення строку дії ліцензій і запровадження нових видів документів дозвільного характеру на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор.

Що мають робити букмекерські компанії, щоб уникнути репутаційних втрат на фоні очорнення грального бізнесу в Україні?

Існує пряма залежність між поліпшенням сприйняття грального бізнесу в цілому і наявністю державного регулювання цієї сфери. Це доведено досвідом країн-сусідів, де за останні 10-15 років ринок вивели з тіні практично всі, крім України, яка пішла зворотним шляхом...

Тому можна сказати, що букмекери, які почали працювати на новоствореному ринку, самі цілком органічно донесуть до споживача думку про те, що вони – зовсім не те, що людям здавалося на підставі фільмів про казино 20-30-х років минулого століття... Поки ми тут «боялися» і мали нелегальний гральний зал у кожному кварталі, світ зробив крок вперед, і гральний бізнес разом із ним. Сьогоднішні світові стандарти корпоративної соціальної відповідальності та маркетингу піднімуть планку легальних гравців ринку, а дорога ліцензія усуне з вулиць нелегалів, для яких займатися шахрайством стане невигідно.

Звичайно, букмекерам, як і іншим гравцям ринку, доведеться певний час захищати свою репутацію від нападів тих, хто в легальному полі працювати не зможе і буде прагнути конкурувати неринковими методами, зокрема шляхом дезінформації та політиканства. Ринок ще повинен скластися, але найсильніші залишаться і запропонують не тільки кращий продукт гравцеві, а й захист, соціальні програми, підтримку спорту та культури, а також проєктів, що поліпшують життя людей на місцях. Від цього виграють всі, крім темних сил.

Читайте також: Антон Кучухідзе про перехідний період для грального бізнесу

Читайте також: Штраф за неверифікацію гравців в Україні може сягнути 170 тис грн.

22 Вер
вгору