Процес отримання B2B-ліцензії не можна назвати простим – Сергій Лось

02 Вересня 2021, 16:51

Процес отримання B2B-ліцензії не можна назвати простим – Сергій Лось

СТО в Galaxion Сергій Лось розповів про те, як компанія отримала ліцензію на послуги для грального бізнесу, оцінив роботу регулятора в цьому питанні та розкрив деталі сертифікації грального обладнання.

Сергію, розкажіть, будь ласка, наскільки було складно вам отримати ліцензію на сферу послуг для грального бізнесу?

Ліцензію ми отримали не з першого разу, і я б не назвав цей процес простим. Після першого подання документів КРАІЛ нам відмовила і дала певні коментарі. Але з тих коментарів не цілком було зрозуміло, в чому наша помилка. Доводилося постійно телефонувати до комісії, щоб з’ясувати, в чому проблема, відтак ми отримали розпливчасті відповіді. Вони стосувалися пропущених ком, даних, поставлених у неправильному місці, і неправильно заповнених форм. Ми це все виправили, вдруге подали документи і змогли отримати ліцензію.

Проблема була в тому, що ліцензійні умови на сферу послуг не містять зразків заповнення. Там написано «ви маєте подати довідку про форму власності». А як її подати, що там має бути? Вказувати директора чи власників? Всього цього в ліцумовах не вказано.

Потім, коли я почав розглядати інші ліцензійні умови для операторів, то побачив, що вони повніші і містять зразки заповнення форм. А для B2B їх немає.

Тобто зворотний зв’язок від КРАІЛ був неякісним?

Так, він був неякісним, бо ми взагалі не знали, до кого звернутися. Коли ми телефонували до комісії, то отримували відповідь, що телефоном вони на такі питання не відповідають, а коли надсилали листи – взагалі не отримували відповіді. Ми насилу якось знайшли когось, хто надав нам відповіді.

Немає такого, щоб ви зателефонували і вам сказали: «Зараз я вас з’єднаю з людиною, і вона вам все пояснить». У комісії прямо кажуть, що вони не працюють у телефонному режимі.

Якщо прибрати неясність з документами, наскільки прозорими та зрозумілими для вас є ліцумови для B2B?

Загалом усе зрозуміло. Ми отримали ліцензію, і для нас було трошки сюрпризом, що потрібно платити одразу за п’ять років (1,8 млн грн – ред.), хоча в законі вказано, що платити потрібно за один рік з подальшим продовженням. Але нам в комісії виставили рахунок одразу за п’ять років, і ми вирішили з цим не сперечатися, бо собі дорожче. Ціна приємна, як для B2B, але ми просто не були готові, що треба платити одразу таку значну суму. Коли прислали рахунок, який потрібно було оплатити протягом двох тижнів, нам довелося підпрягтися. А так, інших питань поки немає.

Раніше ви казали, що ринок України буде конкурентним серед виробників обладнання. Яка ситуація нині?

Не думаю, що ситуація змінилася. Вважаю, що всі виробники намагаються зайти і завоювати вітчизняний ринок. І багато з них пропонують операторам вигідні умови, щоб вони спробували і дали компанії шанс.

Galaxion вже сертифікував своє обладнання у суб’єкта зі списку КРАІЛ?

Так, ми вже отримали сертифікати. Пішли за добровільною процедурою, оскільки одній з великих мереж, з якою ми працюємо, для отримання ліцензії потрібен був сертифікат на онлайн-систему організатора, яку ми постачаємо. Інакше б вони не запустилися.

Отже, клієнти серед українських ліцензіатів у вас вже є?

Так, і ми вже навіть працюємо. В Україні є кілька чинних залів, де встановлена наша система. Зараз це наш найпопулярніший продукт, на якому ми сфокусувалися. Далі будемо працювати і з рулетками та іншим, але поки пріоритет на онлайн-системах.

А де проходили сертифікацію?

У ПП «Еталон», все пройшло добре, компанія працює відмінно. Поки отримали сертифікат тільки на власну онлайн-систему, фізичним обладнанням ще не займалися. Та якщо програмне забезпечення достатньо сертифікувати один раз, то на кожну одиницю фізичного обладнання потрібно мати окремий сертифікат.

А чи потрібно вам буде повторно проходити сертифікацію, якщо в найближчі рік-два ухвалять технічний регламент?

Я чув таку думку, що повторно тестувати обладнання, на яке отримана ліцензія, не потрібно. У мене є така інформація, і я вважаю, що це правильно і це в порядку закону. Коли з’явиться техрегламент, він почне діяти з того моменту, коли його запровадили. А все, що було введено до нього, має працювати згідно з отриманими сертифікатами.

Грубо кажучи, якщо на нові автомобілі додати якусь вимогу, то це не означатиме, що ця вимога поширюватиметься на всі інші авто в країні. Це так не працює.

Якщо це обладнання дозволили і ввели в експлуатацію, то його не можна знову заборонити. Якщо ж так зроблять, то компанії можуть звернутися до суду.

Звісно, це може вирішитися як завгодно, але логічно, щоб з бізнесу не вимагали пересертифікацію.

До заборони 2009 року ваша компанія займалася й оперуванням. Немає планів щодо повернення?

Зараз це питання на розгляді. Поки немає повністю правил гри, як-от податків чи техрегламенту, наша компанія не готова ризикувати.

Розкажіть детальніше – Galaxion повністю український виробник грального обладнання?

Повністю український. Ми виробляємо не тільки гральне обладнання, а ще й медичне, і загалом ми представлені в різних сферах. Після заборони 2009 року ми були вимушені шукати інші ринки та сфери діяльності.

Звісно, як український виробник ми створюємо робочі місця, і попри те що компанія довгий час працювала на експорт, ми сплачували всі податки. Це все добре для економіки, і я вважаю, що це краще ніж «годувати» європейські компанії.

У минулому інтерв’ю ви розповіли, що стан справ у інших країнах, де працює Galaxion, доволі плачевний через пандемію. Чи змінилося щось з того часу?

Латинська Америка запрацювала, Грузія теж почала працювати на повну. Але в Латинській Америці поки що є обмеження – соціальна дистанція, масковий режим. У Перу взагалі по дві маски носять, і це клієнтів відлякує. Але колишнього рівня показників вони поки не досягають.

Щодо Грузії, то там все в порядку, вони працюють без обмежень.

Один з популярних стереотипів – оператор сам може змінювати відсоток видачі на ігрових автоматах. Наскільки це взагалі реально?

Тут треба пам’ятати, що йдеться про різних виробників, кожен з яких по-своєму регулює це питання. Одні зашивають відсоток видачі в автомат, і його не можна змінити, у інших є можливість переставити відсоток. Але, як правило, для того щоб переставити, потрібно апарати інсталювати – тобто оновлювати. Після оновлення на автоматі можна змінити деякі параметри. Крім того, сучасні автомати є мультигеймінговими. І на одну гру можна поставити RTP 98%, на іншу – 94%. Якщо ж оператору щось не подобається, він може запросити у виробника прошивку з новими відсотками видачі. Тобто так, відсоток може змінюватися, але варто пам’ятати, що згідно з гральним законом цей показник не може бути нижчим за 90%.

Як правило, не існує таких автоматів з RTP меншим ніж 90%. У казино по всьому світі це взагалі не вітається, там показник видачі починається від 92%. І я вважаю, що за новим техрегламентом потрібно перевіряти, що відсоток виграшу на такій-то грі в такому-то автоматі не може бути меншим за 90%. Для цього або будуть ставити спеціального робота, який гратиме на автоматі, або буде перевірятися по коду.

Але не буває автоматів з меншим показником, на них попросту не гратимуть. Треба відходити від стереотипу, що «гральні зали роблять, щоб людина програла гроші». Гральні зали роблять, щоб клієнти могли приємно провести час. І коли ми всі будемо ставитись до цього так, тоді і люди не будуть соромитися ходити до гральної зали.

Читайте також: Особливості роботи HR у гральній індустрії

Читайте також: Останні новини про гральний бізнес в Україні

Коментарі:
Зараз читають
ноя
вгору