Підпишіться на новини

Володимир Воля: «Головний запобіжник від зловживань у гемблінгу – це система, що мінімізує втручання людей у ліцензування»

30 березня 2020, 10:41
Голосів: 2

Регулювання гральної галузі в Україні, яке тільки планують створювати після ухвалення законопроєкту № 2285-д, уже наражається на критику. Дискусійними є кілька ключових питань, які ми поставили Володимиру Волі, політичному експерту, магістру державного управління.

Володимир Воля: «Головний запобіжник від зловживань у гемблінгу – це система, що мінімізує втручання людей у ліцензування»

Нещодавно під час пресконференції ви казали, що система онлайн-моніторингу на гральному ринку зможе повноцінно працювати не раніше ніж за півтора роки. Однак є думки, що достатньо перенести таку систему з іншої країни і не потрібно стільки чекати. Поясніть, чому це не так і чому на повноцінний запуск системи потрібно не менше ніж півтора роки?

Думаю, що тут є певне семантичне непорозуміння. Створювати та запускати систему онлайн-моніторингу можна одразу після створення регулятора, коли цей орган буде забезпечений кадрами, фінансами, спеціальним обладнанням і програмним продуктом.

Тобто після отримання нових ліцензій вже повинна працювати система первинного моніторингу: для накопичення онлайн-інформації про валовий дохід власника, виграші, інші платежі.

Первинний моніторинг дає змогу за рахунок збору інформації про доходи й виплати просто контролювати фінансову дисципліну й дотримання законів.

А запрацювати повноцінно система онлайн-моніторингу зможе тоді, коли накопичиться інформація, достатня для стратегічного бачення ситуації. За підсумками первинного моніторингу можна буде говорити про обсяг ринку для різних сегментів грального бізнесу. І з’являться дані для порівняння фінансових результатів суб’єктів підприємницької діяльності, які працюють в одному сегменті та на однакових умовах.

Первинний моніторинг дозволяє «зчитувати» інформацію про дохід і виплати в режимі реального часу. Але це не дає можливості контролювати бізнес на 100%, оскільки, наприклад, технічний моніторинг не може бути безперервним. І не можна щоденно здійснювати візити з перевірками.

А от аналітика даних, отриманих впродовж року, дозволяє бачити аномалії. Статистика створює об’єктивну картину.

Лише маючи реалістичні оцінки обсягу ринку, порівняльні дані результатів роботи різних власників ліцензій в одному сегменті, можна обґрунтовано підозрювати в порушеннях того власника бізнесу, який показує низькі результати.

Крім того, дані первинного моніторингу за 12-18 місяців можуть стати підставою для подальшої корекції законодавства. Зокрема, маючи реалістичну оцінку обсягу ринку, можна ухвалювати рішення про необхідність оподаткування як такого, про особливості оподаткування різних сегментів грального бізнесу.

Чи потрібно розробляти галузеві стандарти з вимогами до грального обладнання? Скільки часу на це може знадобитися і чи можна тут запозичити іноземний досвід і з яких країн?

Однозначно, що такі стандарти повинні бути затверджені Кабміном. І однозначно, всі стандарти будуть запозичені з досвіду інших країн. Тут не можна вигадати чогось особливого. І запозичення є єдиним шляхом створення стандартів. Особливо, якщо це стосується обладнання, автоматів тощо.

Багато в чому будуть орієнтуватися на досвід регулювання грального бізнесу в сусідніх із Україною державах. А щось буде взяте з досвіду США, країн Західної Європи й інших.

Створення профільного регулятора є доволі дискусійним питанням. Скажіть, на вашу думку: варто створювати окремий орган або, наприклад, тільки департамент у Міністерстві фінансів? І чому так?

Окремий орган, підпорядкований Мінфіну, тому що це цілий напрям специфічної роботи, в рамках якого буде ліцензування, контроль за дотриманням ліцензій, технічний і фінансовий моніторинг, моніторинг онлайн-бізнесу. Хоч головним є фінансовий контроль, але, крім нього, існує низка аспектів, які не притаманні Мінфіну.

Скільки часу реально знадобиться, щоб регулятор повноцінно запрацював?

Якщо повноцінно, у повному обсязі, то до шести місяців. А в форматі, який би дозволяв видавати ліцензії, можна спробувати вкластися в місяць, коли дуже-дуже активно проводити необхідні процедури.

Загалом, для повноцінної роботи потрібні фахівці, які розуміють особливості функціонування грального бізнесу.

Потрібні фахівці, які технологічно забезпечуватимуть онлайн-моніторинг і моніторинг грального бізнесу в Інтернеті.

Потрібні фінансові аналітики, які працюватимуть зі статистикою, отриманою за результатами первинного моніторингу. Статистка, яка, кажуть, річ вперта. Усі вони один за одним приглядатимуть.

Але головний запобіжник від зловживань – це система, правила, що мінімізують можливість втручання людей у процес ліцензування, сертифікації тощо.

Читайте також: Експерти говорять про необхідність негайного ухвалення законопроєкту № 2285-д

Читайте також: Про роль регулятора в формуванні повноцінного ринку азартних ігор

20 Жов
вгору