Підпишіться на новини

Позитивним моментом законопроєкту № 2285 є висока ціна ліцензії – Вадим Місюра

15 листопада 2019, 15:57
Голосів: 1

За словами експерта, кількість законопроєктів із легалізації азартних ігор одночасно і насторожує, і обнадіює.

Позитивним моментом законопроєкту № 2285 є висока ціна ліцензії – Вадим Місюра

Вадим Місюра, директор зі зв’язків із громадськістю ТОВ «Парі-Матч», генеральний директор Всеукраїнської спілки розвитку букмекерства, під час круглого столу в ІА «Укрінформ» дав оцінку законодавчим ініціативам і запропонованим депутатами умовам роботи на легальному гральному ринку.

За його словами, насторожують пропоновані деякими проєктами норми, які далекі від легалізації азартного ринку, а обнадіює кількість пропозицій, оскільки це сприяє публічності та прозорості процесу узаконення азартних ігор в Україні. Наводимо думку експерта стосовно позитивних і негативних тенденцій, умов ліцензування, розміщення реклами, перехідного періоду для лотерейних операторів і боротьби з лудоманією.

Про єдність думок законотворців і спірні моменти

Важливо, що контекст у всіх версіях законопроєктів спільний: ринок беттінгу й азартних ігор в Україні існує. Тому в цілому є позитивними кроками як виконання Кабінетом міністрів України доручення президента зі створення закону про державне регулювання діяльності в сфері азартних ігор, так і поява інших законопроєктів у цьому самому напрямку. Це має забезпечити надходження коштів до державного бюджету, захист громадян від нелегальних організаторів азартних ігор та боротьбу з гральною залежністю.

Аналізуючи різні версії законопроєктів, виділяють як об’єднуючі точки, так і вкрай дискусійні.

Єдність думок простежується в таких моментах:

  • підтримка принципів відповідальної гри та запобігання гральній залежності;
  • необхідність регулювання індустрії окремим державним органом;
  • податкові ставки на оборот і прибуток, вже в основному передбачені чинним Податковим кодексом;
  • створення системи онлайн-моніторингу (хоча не все відпрацьовано в законі, але вже може бути законодавче рішення);

Про єдність думок законотворців і спірні моменти

  • посилення відповідальності за нелегальну організацію ігор, а в деяких законопроєктах – і за бездіяльність правоохоронців;
  • створення фонду підтримки медицини, спорту та культури тощо.

Є точки й менш однозначного єднання, наприклад, у питанні обмеження кількості та принципів розташування пунктів азартних ігор, вартості ліцензій, визначення статусу лотереї як азартної гри. Не до кінця згодні законодавці й у питанні необхідності фіскалізації через касові апарати.

Враховуючи, що тексти альтернативних законопроєктів тільки з’явилися, вони потребують додаткового аналізу.

Позиція щодо ліцензування

Позитивним моментом законопроєкту № 2285, поданого Кабінетом міністрів, є висока ціна ліцензії. Їхню вартість планують визначати з огляду на розмір місячного прожиткового мінімуму для працездатних громадян в Україні. Передбачене обмеження за кількістю ліцензій може збільшити розмір плати за них. Це гарантує, що до України прийдуть компанії, налаштовані на великі інвестиції.

Негативний момент – саме обмежена кількість операторів грального ринку. В Україні чималий потенціал для розвитку ринку азартних ігор, але законодавці передбачають:

  • лише 20 ліцензій для казино;
  • 160 – для гральних автоматів з обмеженням не більше 40 000 на всій території України;
  • по п’ять – для офлайн- і онлайн-покер-клубів;
  • одну – для лотерей;
  • 10 – для букмекерів і онлайн-казино;
  • 80 – для букмекерських контор із обмеженням не більше 800 букмекерських пунктів на території України.

Незрозуміло, чому букмекерство та онлайн-казино об’єднані, а також настільки лімітовані в кількості дозволів на роботу на ринку. Якщо ці обмеження збережуться, є ризик, що ринок азартних ігор частково залишиться в тіні.

Про доступність азартних ігор для іноземців на території України

Про доступність азартних ігор для іноземців на території України

Законопроєкт № 2285 наразі унеможливлює участь іноземних гравців в азартних іграх в Україні, адже вимагає, крім оригіналу документу, що посвідчує особу, пред’явити індивідуальний податковий номер (ІПН), якого у громадян інших країн немає. Однак сьогодні все частіше Україна завойовує право проводити такі змагання, як Євро-2012. Таким чином, сотні тисяч людей, які можуть приїхати до України, будуть позбавлені можливості зробити ставки на спортивні події чи брати участь в інших видах азартних ігор, а це значно звузить наповнення державного бюджету.

Про рекламу гемблінгу

Не зовсім зрозумілим є підхід до реклами азартних ігор. Пропонується повна заборона зовнішньої реклами в будь-якому вигляді. Звичайно, вимоги до зовнішньої реклами повинні бути дуже серйозними, щоб захистити найбільш вразливі соціальні групи. Але повна заборона вбачається швидше як спроба прибрати проблемне питання, ніж системно його вирішувати.

Про перехідний період для операторів

Відсутність перехідного періоду може загальмувати запуск ринку азартних ігор. Після набрання чинності, наприклад, законопроєкту № 2285, втрачають чинність закони про заборону грального бізнесу та про державні лотереї. Оператори та розповсюджувачі лотерей не матимуть права здійснювати свою діяльність. Скільки часу необхідно до повноцінного початку роботи ринку азартних ігор? Наразі важко передбачити. Тому до створення уповноваженого органу логічним кроком є забезпечення умов для продовження діяльності юридичними особами, які випускали та проводили лотереї або розповсюджували їх, відповідно до умов нового закону та в рамках тільки тих меж, що будуть визначені в ньому, а також після сплати необхідних платежів та надання необхідної інформації про діяльність Міністерству фінансів України. Державний бюджет одразу почне отримувати необхідні доходи, з яких можна фінансувати створення комісії, системи онлайн-моніторингу, медицину, спорт та культуру тощо.

Про перехідний період для операторів

«Мій досвід показує, що кількість законопроєктів не повинна вплинути на терміни ухвалення закону. Враховуючи монобільшість у парламенті, потрібно в найближчий час визначити один-два базові законопроєкти, – це класика роботи в парламенті, – які повинні стати об’єднуючою платформою для різних думок. У нас є перше, друге, третє читання та ухвалення в цілому. Таким чином, сьогодні потрібно не тільки обговорювати та відсікати законопроєкти, але й визначити ту платформу, на базі якої об’єднати всі зусилля та прийти до єдиної думки», – підсумовує Вадим Місюра.

Нагадаємо, раніше ми наводили думку народного депутата Тараса Тарасенка стосовно необхідності створити окремий регулятор для грального ринку.

Читайте також: Кабінет міністрів України в 2020-му розраховує щонайменше на 3 млрд надходжень до бюджету від азартних ігор

Читайте також: Мер Дніпра Борис Філатов говорить про необхідність направляти частину коштів від грального бізнесу місцевим громадам

Більше новин про легалізацію грального бізнесу в Україні читайте у Facebook, Instagram, Twitter, Telegram.

9 Гру
вгору